محورهای اصلی منشور حقوق بیمار به شرح ذیل است:

  1. دریافت مطلوب خدمات سلامت حق بیمار است.
  2. اطلاعات باید به نحو مطلوب و به میزان کافی در اختیار بیمار قرار گیرد.
  3. حق انتخاب و تصمیم‌گیری آزادانه بیمار در دریافت خدمات سلامت باید محترم شمرده شود.
  4. ارائه خدمات سلامت باید مبتنی بر احترام به حریم خصوصی بیمار(حق خلوت) و رعایت اصل رازداری باشد.
  5. دسترسی به نظام کارآمد رسیدگی به شکایات حق بیمار است.

  در ذیل چند مورد از اصولی که در رابطه با رعایت حقوق بیمار می بایست در بیمارستان مورد توجه قرار گیرد ارائه شده است:

  1.          کلیه کارکنان بیمارستان موظفند کارت شناسائی را که توسط واحد منابع انسانی تهیه شده بر روی سینه نصب نمایند.
  2.  اعضای گروه پزشکی مسئول ارائه مراقبت به بیمار، در ابتدا می بایست خود را به بیمار معرفی نموده و رتبه حرفه ای و سمت خود در تیم مراقبتی را به اطلاع بیمار و همراه وی برسانند. 
  3. خدمات ارائه شده به بیماران می بایست با رعایت شأن و منزلت انسانی، احترام به ارزشها ، اعتقادات فرهنگی و مذهبی وی و بر پایه صداقت ، انصاف، ادب، همراه با مهربانی و فارغ از هر گونه تبعیض قومی، فرهنگی، مذهبی ناشی از نوع بیماری و جنسیتی باشد.
  4. اخذ رضایت آگاهانه از بیمار در مورد انجام هر گونه تحقیق یا پژوهش، شوک درمانی، پرتودرمانی، شیمی درمانی، آنژیوگرافی، اعمال جراحی، و .... مطابق با قوانین و اصول مندرج در اخلاق پزشکی و منشور حقوق بیمار ضروری است.
  5. بیمارستان می بایست سیستمی برای رسیدگی و پاسخگوئی به شکایات بیماران و همراهان ایشان داشته باشد.
  6. بیمارستان باید به صورت منظم از بیماران نظر سنجی نموده و میزان رضایت ایشان را از خدمات ارائه شده مورد بررسی قرار دهد. 
  7. در ارائه خدمت به بیماران می بایست حریم خصوصی ایشان رعایت گردد .

 سایر استانداردهائی که در رابطه با منشور حقوق بیمار می بایست در بیمارستان رعایت گردد به صورت دستورالعملهای کاری تدوین شده و در اختیار واحدهای مرتبط قرار می گیرد. ضمناً میزان رعایت منشور حقوق بیمار توسط چک لیستهائی از طرف معاونت درمان بیمارستان از طریق مصاحبه با بیماران مورد ارزیابی قرار می گیرد.

 

 

 

 

×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

تنظیمات قالب