آشنایی با فرایندهای پزشک خانواده و نظام ارجاع لازمه ارتقای کیفیت خدمات سلامت
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی آشنایی کامل اعضای کمیتهها با فرایندها و اجرای دقیق و آشنایی با برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع را خواستار شد و گفت: اطلاعرسانی دقیق به پزشکان و کادر فعال در اجرای فرایندهای این طرح، سطح کیفی خدمت را ارتقا خواهد داد.

به گزارش روابط عمومی ، دکتر رضا زندی درباره برنامههای طرح پزشکی خانواده و نظام ارجاع، گزارشی از اقدامات، چالشها و راهکارهای پیشنهادی برای ارتقای کیفیت خدمات ارجاع و هماهنگی بیشتر بین مراکز بهداشتی و درمانی ارایه داد.
وی درباره نمایندگان ستاد اجرایی کمیتههای طرح پزشکی خانواده و نظام ارجاع توضیحاتی داد و افزود: این کمیتهها در حوزههایی مثل کمیته آموزش، ارتباطات و مشارکتهای اجتماعی، کمیته آمار و فناوری اطلاعات، کمیته ساماندهی تامین و توزیع منابع، کمیته آموزش و مدیریت نیروی انسانی، کمیته نظام ارجاع، کمیته نظارت و توسعه خدمات دارویی و کمیته پایش و نظارت فعالیت میکنند.
دکتر زندی شرح وظایف کمیته نظام ارجاع و برنامه پزشک خانواده را تشریح کرد و گفت: تهیه نقشه ارجاع سطوح مختلف ارایه خدمات و ابلاغ به شبکه های بهداشت و درمان و بیمارستانها، برنامه ریزی برای ارایه به موقع خدمات تشخیصی و درمانی تخصصی در قالب نقشه ارجاع، ابلاغ و اجرای فرآیندهای مرتبط با نوبتدهی، هدایت بیمار، ارایه خدمات، ارایه بازخورد، نظارت بر اجرای فرآیندهای مرتبط با نوبتدهی، هدایت بیمار و ارایه خدمات از جمله وظایف این کمیتههاست.
معاون درمان دانشگاه اجــرای نظــام انگیزشــی ارایه دهنــدگان خدمــات تخصصــی بــرای اســتقبال از اجــرای فرآیندهــای مرتبــط بــا نظــام ارجــاع، تحلیل داده های مرتبط با نظام ارجاع و ارایه بازخورد عملکرد متخصصان و پزشکان خانواده و همچنین بررسـی موانـع اجرایـی نظـام ارجـاع الکترونیـک و پیگیـری رفـع چالش هـای آن از طریـق هماهنگـی بـا کمیته فـناوری اطلاعـات را از دیگر وظایف کمیتههای مذکور عنوان کرد.
وی به برخی از چالشهای اجرای طرح نظام ارجاع و برنامه پزشک خانواده اشاره کرد و افزود: عدم امکان تشخیص بیماران ارجاع شده از طریق نظام ارجاع هنگام استحقاق سنجی بیمهها در هنگام پذیرش و مکاتبه با مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در این خصوص، نیاز به تدوین دستورالعمل جامع برای فرآیندهای ارایه خدمات به بیماران نظام ارجاع در سطح یک مراکز بهداشت و درمان و درسطح دو و سه بیمارستانها و همچنین وجود ابهام در دستورالعملهای ابلاغی وزارت بهداشت با هدف تعرفه ارایه خدمات در قالب نظام ارجاع شامل نامشخص بودن رویکرد در اخذ هزینه بیماران گروههای مختلف از جمله این موارد است.
دکتر زندی در ادامه خواستار تعیین تکلیف سایر بیمه ها در فرایند ارجاع مثل تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و بیماران اتباع مجاز شد و اضافه کرد: پیاده سازی زیر ساختهای لازم برای شناسایی ثبت بازخورد ها در سامانه ERX بیمه سلامت، و بهبود زیرساخت و وجود سرورهای مختلف برای لینک سطح یک به دو و لینک نوبت دهی به HIS بیمارستان ها که منجر به قطعی ارتباط دربرخی مقاطع زمانی میشود ضروری است.
توجیه و آگاهی پزشکان در ثبت بازخوراند از دیگر مواردی بود که معاون درمان به آن پرداخت و عنوان کرد: باید از روسای بیمارستانها در جلسات و کمیتههای نظام ارجاع برای آگاه سازی از فرآینده حضور داشته باشند ضمن اینکه تهیه محتوای آموزشی با هدف آموزش پرسنل در مراکز بهداشت و بیمارستانها راهکار مناسبی برای آشنایی کامل با فرایندها و اجرای دقیق طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع است.
نظر