مدیریت هوشمند سلامت؛ محور برنامههای ارتقای بهرهوری دانشگاه
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تشریح دستاوردهای پیادهسازی سامانه هوشمند مدیریت سلامت (HIM)، بر لزوم ثبت دقیق خدمات، استفاده بهینه از منابع و ارتقای توان و تمرکز متصدیان ثبت خدمات تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی ، دکتر محمداسماعیل قیداری در جلسه هماندیشی در خصوص بهرهوری با بیمارستانها و مراکز تابعه دانشگاه با محوریت سامانه هوشمند مدیریت بیمارستانی (HIM) و دستورالعمل استانداردسازی ثبت خدمات، اجرای برنامههای دانشگاه برای ارتقای بهرهوری و استفاده بهینه از امکانات، تجهیزات و سرمایه نیروی انسانی را مناسب و مطلوب توصیف کرد.
وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با پیاده کردن بدون کم و کاست برنامه مدیریت هوشمند بیمارستانی (HIM) در حوزه بهرهوری رشد قابل توجهی خواهد کرد.
رییس دانشگاه با تاکید بر اینکه توسعه زیرساختها و ارایه خدمات رفاهی از محل صرفهجویی و استفاده بهینه منابع محقق شده است، خاطرنشان کرد: تیم ارتقای بهرهوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در کشور به عنوان الگوی مناسبی برای استفاده بهینه از منابع مطرح است.

وی اهمیت و ضرورت ثبت خدمت به بیماران را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید با ارایه راهکارهای مناسب توان، دانش و تمرکز متصدیان ثبت خدمات ارتقا یابد.
دکتر قیداری گفت: باید ثبت قطعی و دقیق خدمات در دستور کار دانشگاه باشد.
استفاده بهینه از تجهیزات و لوازم مصرفی بخش دیگری از سخنان رییس دانشگاه را به خود اختصاص داد.
وی افزود: باید به موضوعات مختلف مصرفی، تجهیزاتی و ارتقای انگیزه سرمایه نیروی انسانی به صورت ویژهتر توجه کرد.
دکتر قیداری با تاکید بر اینکه دانشگاه پرداخت بهموقع حقوق پرسنل را اولویت کاری خود میداند، بر لزوم جلوگیری از به تعویق انداختن حقالزحمه پرسنل تاکید کرد.
رییس دانشگاه ادامه داد: باید رفتارهای سازمانی با هدف ارتقای بهرهوری جهتدهی شود.
دکتر محمدآقاجانی رییس شورای مدیریت بهرهوری دانشگاه نیز در این نشست اظهار کرد: احیای سامانه مدیریت هوشمند سلامت و تدوین دستورالعمل استانداردسازی اطلاعات و ثبت خدمات بیمارستانی دو رکن اساسی مدیریت بهرهوری در بیمارستانهای دانشگاه است که خوشبختانه با تلاش مستمر کارگروه بهرهوری و همکاری معاونتهای ذیربط در دانشگاه به نتیجه رسیده است.

دکتر آقاجانی تصریح کرد: در صورت اجرای دقیق و استقرار کامل این دو رکن در بیمارستانها شاهد تحول در کارایی و اثربخشی و رشد چشمگیر بهرهوری خواهیم بود.
وی گزارش مبسوطی درباره دستورالعمل استانداردسازی ثبت اطلاعات و خدمات بیمارستانی ارایه داد.
دکتر آقاجانی یکسانسازی فرآیند وثبت اطلاعات و خدمات در سیستم اطلاعات بیمارستانی را ضروری عنوان کرد و گفت: اگر بتوانیم این دومحور را به درستی پیش ببریم شاهد تحول و پیشرفت در حوزه بهرهوری خواهیم بود.
وی تاکید کرد: ارایه خدمت مناسب به بیماران در گروی برنامهریزی و عملکرد حساب شده است.
رییس شورای مدیریت بهرهوری دانشگاه یادآوری کرد: دستورالعمل استانداردسازی ثبت اطلاعات و خدمات بیمارستانی دانشگاه در کشور منحصر به فرد و بینظیر است.
وی ارتقای کیفیت و صحت گزارشهای مدیریتی اعم از داشبردهای زنده یا KPI در سامانه HIM، افزایش درآمد مراکز درمانی، رشد بهرهوری بیمارستانها و کاهش کسورات بیمهای آشکار و پنهان را از جمله اهداف تدوین دستورالعمل استانداردسازی ثبت اطلاعات و خدمات بیمارستانی دانشگاه عنوان کرد.

وی افزود: افزایش درآمدها از طریق ثبت دقیقتر، افزایش بهرهوری نیروی انسانی، تجهیزات پزشکی، فضای فیزیکی و کنترل هزینه ها با استفاده از سامانه هوشمند مدیریت راهکار برونرفت از وضعیت ناترازی فعلی است.
رییس شورای مدیریت بهرهوری دانشگاه محورهای اصلی«دستورالعمل استانداردسازی ثبت اطلاعات و خدمات بیمارستانی» را بخشهای درمانگاهی، پاراکلینیکی، اورژانس، اتاق عمل، بستری، مدیریت دارو و لوازم و کسورات بیمهای عنوان کرد.
دکتر آقاجانی آموزش، استقرار و ارزیابی را سه مرحله از اجرای دستورالعمل استانداردسازی ثبت اطلاعات و خدمات بیمارستانی دانست و توضیح داد: برگزاری آموزشهای مستمر برای سطوح مدیریت میانی بیمارستانها و آزمون آبشاری در سطح مراکز برای متصدیان ثبت و خدمت گروه پرستاری ضروری است.
به گفته دکتر آقاجانی ارزیابی اجرای دستورالعملهای استانداردسازی ثبت اطلاعات و خدمات بیمارستانی شامل انجام ارزیابی درونی و بیرونی است. ارزیابی درونی توسط تیم مدیریت بیمارستان و ارزیابی بیرونی توسط کارگروه بهرهوری دانشگاه انجام خواهد شد.
وی به فرایندهای اصلی در بخشهای بستری اشاره کرد و افزود: برای مثال پیشپذیرش فرآیندی مهم است که نیازمند توجه ویژه است، خروجی آن کاهش روزهای بستری بیماران قبل از جراحی و استفاده بهینه از تختهای بیمارستانی است.
ثبت درست خدمات پروسیجری و مشاوره، مدیریت تخت، مدیریت لوازم مصرفی هتلینگ، پیش ترخیص در طول بستری بیمار از دیگر مواردی بود که دکتر آقاجانی به آن اشاره کرد و افزود: ثبت درست مشاوره های پزشکی و خدمات پروسیجری در بخشها نیازمند اصلاح فرایند و Order base شدن ثبت خدمات در بخشهای بستری و همچنین راهاندازی فرایند نظارت بر مشاوره ها در بیمارستان است.
دکتر آقاجانی فرآیندهای مهم در اتاقهای عمل، اورژانس، درمانگاه و پاراکلینیک را با هدف ارتقای بهرهوری تشریح کرد.
وی نوبتدهی بهینه به بیماران و ثبت صحیح خدمات درمانگاهی را خواستار شد.
به گفته دکتر آقاجانی علل اصلی کسورات آشکار بیمارستانی، ناکافی بودن مستندات ارایه خدمت، عدمتناسب کد خدمت با شرح خدمت، عدم همخوانی قیمت دارو و لوازم ثبت شده با سامانه IMED و سقف تعهدات سازمانهای بیمهگر است.
دکتر آقاجانی همچنین علل اصلی کسورات پنهان را خودسانسوری در ثبت خدمات براساس سلیقه کارشناسان بیمه مستقر در بیمارستانها، عدم اجرای فرایند Order Base در درخواست و انجام خدمات، عدم آشنایی کافی متصدیان ثبت خدمات نسبت به کدهای ارزش نسبی خدمات و فرمولهای مرتبط با آن، مرتبط نشدن کدهای خدمات پیوسته در HIS، عدم ثبت لوازم مصرفی گرانقیمت و خدمات غیرروتین در اعمال جراحی گلوبال، نظارت ناکافی واحد درآمد و بیمهگری امورمالی بیمارستان بر ثبت خدمات، عدم وجود نظارت اتوماتیک (HIS) بر ثبت کامل و صحیح خدمات و ناکارآمدی واحد پیش ترخیص عنوان کرد.

وی ادامه داد: باید با کمک تجهیزات پزشکی چرخه خدمت به مردم استمرار داشته باشد و به محض ایجاد مشکل نیازها در سامانه ثبت شود.
دکتر جمشید سلامزاده معاون غذاو داروی دانشگاه نیز در این نشست توجه به شاخصهای عملکردی مصرف را ضروری عنوان کرد و گفت: باید این فرآیندها ضمن توجه به تجویز دارو از سوی پزشکان با حساسیت بالا دنبال شود.

وی ادامه داد: باید با کمک تجهیزات پزشکی چرخه خدمت به مردم استمرار داشته باشد و به محض ایجاد مشکل نیازها در سامانه ثبت شود.
دکتر جمشید سلامزاده معاون غذاو داروی دانشگاه نیز در این نشست توجه به شاخصهای عملکردی مصرف را ضروری عنوان کرد و گفت: باید این فرآیندها ضمن توجه به تجویز دارو از سوی پزشکان با حساسیت بالا دنبال شود.

دکتر دستباز دبیر کمیته دارو و لوازم مصرفی نیز درباره کارکرد داشبردهای مدیریتی دارو و لوازم مصرفی منجمله نمودار تعداد دوز باقیمانده بر اساس مقدار موجودی و مصرف، وضعیت انبار دارویی در سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی و آنالیز ABC را در مورد داروها و لوازم پزشکی پرهزینه توضیح داد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، جلسه هماندیشی درخصوص بهرهوری با بیمارستانها و مراکز تابعه دانشگاه با محوریت سامانه هوشمند مدیریت HIM و دستورالعمل استانداردسازی ثبت خدمات، اجرای برنامههای دانشگاه برای ارتقای بهرهوری با حضور رییس و اعضای هیئت ریسه دانشگاه، روسای بیمارستانها، مراکز بهداشتی و درمانی، مدیران و اعضای کمیته بهرهوری دهم آذرماه در سالن امام علی(ع) دانشگاه برگزار شد.

نظر